“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



Scoort uw website?

Natuurlijk heeft uw bedrijf een website. De vormgeving komt naadloos overeen met uw huisstijl. De site wordt in alle belangrijke browsers perfect  weergegeven. En uiteraard is het aanpassen van de site een peulenschil want u maakt gebruik van een gebruiksvriendelijk Content Management Systeem. Kat in het bakje zou je zeggen, succes verzekerd. Maar hoe zit het eigenlijk met de vindbaarheid van uw prachtige digitale visitekaartje?

Het wereldwijde web bevat meer dan 50 miljard pagina’s, in Nederland alleen zijn dat er al 350 miljoen. In ons land zijn er 4 miljoen domeinnamen actief met de toevoeging nl. Het overgrote deel is zakelijk. Het is een dringen van jewelste om in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo op de eerste pagina(s) te staan. Goed gevonden worden willen we allemaal.

Er zijn inmiddels veel bedrijven die zich, goed betaald uiteraard, bezig houden met weboptimalisatie. Dat betekent het leren van een nieuwe taal, waarin woorden als ‘pagerank’, ‘megatags’, ‘landingspagina’s, ‘linkfarms’ en ‘keywords’ schering en inslag zijn. Technisch optimaliseren van uw site vereist een hoop specialistisch gesleutel en het is een continu proces, zoekmachines zitten niet stil en stellen hun eisen steeds bij.

Toch zijn er ook simpele, gratis mogelijkheden om de vindbaarheid van uw site te vergroten, zonder technische hoogstandjes. U mag ze gerust marketingtips noemen en u heeft er geen duur bureau voor nodig. De hier volgende zijn toegespitst op het meest gebruikte zoekprogramma Google:

Aanmelden
De spinnetjes (spiders) van Google indexeren dag in, dag uit het wereldwijde web op zoek naar nieuwe websites. Maar veel beter en sneller is het uw website zélf bij zoekmachines aan te melden. U doet dat op www.google.nl via de optie ‘Alles over Google’. Onder de balk ‘Voor site-eigenaren’ gebruikt u de optie ‘Verzend uw inhoud naar Google’. Let goed op dat u geen tikfouten maakt, anders werkt deze nuttige optie tegen u!

Links
Hoe meer er naar u wordt verwijzen, hoe belangrijker u wordt voor zoekmachines. Daarbij is het wel belangrijk dat de link relevant is, dus in dit geval te maken heeft met horeca en uitgaan. Maak daarom gebruik van gratis sites als www.eet.nu, www.iens.nl en www.dinnersite.nl. Vergeet vooral www.startpagina.nl niet, zoek via Google op ‘startpagina’ en uw plaatsnaam.

Social media
De vorige maand had ik het over het belang van twitter voor uw onderneming. Het gebruik van sociale media als bloggen, twitteren en forums heeft een niet te onderschatten uitwerking op uw Google-positie. Het belangrijkste kenmerk van het internet is dat alles samenhangt. Verwijzingen van sociale media naar uw website (en vice versa) hebben een niet te onderschatten effect.

Actualiteit
Probeer uw website actueel te houden. Grote veranderingen zijn niet nodig, kleine toevoegingen voldoende. Niet alleen maakt het de site voor bezoekers interessanter, het zal ook uw ranking goed doen. Google heeft namelijk de neiging websites die vaak worden ververst vaker te bezoeken én hoger in zijn zoekresultaten op te nemen.

En last, but not least:

Inhoud!
Vergis u niet, uiteindelijk is de content, de inhoud van uw website doorslaggevend: ‘Content is King’. Een duidelijke, overzichtelijke website, met goedgeschreven, bondige teksten trekt aandacht. Een website waar uw (potentiële) gasten een juiste indruk krijgen van wat u ze te bieden heeft. Actueel, goedverzorgd.

Volgens een oude handelswet wint kwaliteit het aan het eind altijd. Dat geldt overal, zèlfs op het supersnelle internet!

Henri Spijkerman
AWHoreca Makelaars

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief