“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



Sail Amsterdam 2010, een groot succes

Alweer enige dagen geleden bracht ik op uitnodiging van collega Lukas Arends, sinds kort in het bezit is van een prachtige authentieke houten sloep, een middag door op het IJ tijdens het fantastische evenement “Sail Amsterdam”. Een heerlijke middag op het water omgeven door een krioelende massa van grote en kleine boten waarop vrijwel uitsluitend gezellige mensen, dit alles onder een stralende zon wat de vreugde nog eens groter maakte.

Indrukwekkend in deze drukte de grote imposante zeilschepen uit het verleden te zien varen als de Amerigo Vespucci en de maarschalk Sedov met een jonge bemanning die zichtbaar net zoveel plezier hadden als de bezoekers. Hulde aan de strakke organisatie dat dit alles kan gebeuren zonder één enkele incident behalve dan de bemanning van een skûtsje dat een nat pak opliep doordat het schip op het ongetwijfeld vreemde Amsterdamse water de weg kwijtraakte en kapseisde.

Maar wat betekent Sail nu voor een stad als Amsterdam en haar economie waarvan de horeca een belangrijk deel uitmaakt?

Sail trok dit keer 1.5 miljoen bezoekers (waarbij onduidelijk is of de bezoekende boten hierin meegenomen zijn maar dat terzijde); zowel op de grachten zelf als op de aanpalende terrassen was het een drukte van belang. Deze bezoekers hebben samen ongeveer 90.5 miljoen besteed. De organisatie van Sail heeft ongeveer 10 miljoen euro gekost, waarvan 7 miljoen via sponsorgelden is binnengehaald en 2.9 miljoen euro gemeentelijke kosten, zoals inzet politie, brandweer, reiniging etc. Dit zelfde bedrag werd door de gemeente als subsidie verstrekt, saillant detail hierbij is overigens dat er door de gemeente reeds in 2006 € 75.000,- werd uitgegeven voor de voorbereidingen van het evenement.

Chapeau!

Met vriendelijke groet,

Johan Jonk

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief