“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



Ketens nemen hotelmarkt Nederland over

Eind 2011 was het deel van het Nederlandse hotelaanbod dat ketengebonden is 61%: van alle Nederlandse hotelkamers staat nog maar 39% los van een keten. Dit is gebleken uit onderzoek van Horwath HTL. Deze ketengraad van 61% is aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddelde. Ten opzichte van een ketengraad van 35% zo’n 10 jaar geleden betekent dit bovendien een bijzonder snelle opmars van hotelketens. Van alle hotelketens heeft Van der Valk Hotels en Restaurants, Nederlands oudste eigen hotelketen, verreweg het grootste marktaandeel. Ook het internationale NH Hoteles heeft een leidende positie in de Nederlandse hotelmarkt.

Ketengraad in Nederlandse hotelmarkt is hoog
In Nederland zijn maar liefst 50 hotelketens met 63 hotelmerken actief. De ketens hebben in Nederland bijna 560 hotels en meer dan 57.800 hotelkamers. Door het laatstgenoemde aantal af te zetten tegen circa 95.000 hotelkamers in de gehele Nederlandse markt, ontstaat een percentage van het Nederlandse hotelaanbod dat ketengebonden is. Deze ketengraad van 61% is aanzienlijk hoger dan de Europese ketengraad die eerder dit jaar werd vastgesteld op 35%. Bij het kiezen van een hotel speelt voor de gast tegenwoordig, behalve de locatie, vaak ook het merk van een keten een grote rol. Door een grotere aantrekkingskracht op gasten, maar ook door een grotere efficiëntie in de bedrijfsvoering, zijn bij ketenhotels de kameromzet en overige omzetten vaak relatief hoog en het kostenpatroon vaak relatief laag. Hierdoor is het aantal ketens en merken in de Nederlandse hotelmarkt de afgelopen jaren flink gegroeid.

Nationaal karakter
De Nederlandse ketenhotelmarkt heeft nog altijd een redelijk nationaal karakter. Zo heeft maar liefst 60% van de ketens, 58% van de ketenhotels en 47% van de ketenhotelkamers een nationale herkomst en heeft de helft van de top 10 van hotelketens en van de top 10 van hotelmerken in Nederland een nationale herkomst, zelfs zonder Golden Tulip als nationaal merk te bestempelen. De 30 ketens met een nationale herkomst hebben 23 merken die ze allemaal in Nederland uitdragen. De 20 ketens met een internationale herkomst hebben wereldwijd 105 merken. Hiervan dragen ze er ‘maar’ 40 uit in Nederland, waardoor ons land lijkt open te staan voor gemakkelijke invoering van minstens 65 nieuwe merken.

Hoewel een gemiddelde nationale keten bijna net zo veel hotels heeft als een gemiddelde internationale keten, heeft ze door een kleinere gemiddelde hotelomvang beduidend minder kamers. Hierdoor is het marktaandeel van nationale en internationale ketens in de Nederlandse ketenhotelmarkt bijna even groot. Behalve door een kleinere omvang, onderscheidt een hotelketen met een nationale herkomst zich soms van een hotelketen met internationale herkomst door zich sterker te richten op de toeristische markt en door het uitblijven van een beursnotering.

Van der Valk is de oudste en grootste
Van alle hotelketens heeft Van der Valk Hotels en Restaurants, Nederlands oudste eigen hotelketen, verreweg het grootste marktaandeel. Opvallend is dat deze keten met maar liefst 59 hotels en nagenoeg 7.800 hotelkamers, verspreid over heel Nederland, al die jaren bij het ene hotelmerk is gebleven. Zowel in de top 10 van grootste hotelketens als in de top 10 van grootste hotelmerken wordt Van der Valk Hotels en Restaurants op de voet gevolgd door het internationale NH Hoteles. In de top 10 van grootste hotelketens in Nederland doet het internationale Accor in aantal kamers niet heel veel onder voor de nummers 1 en 2. De nummer 3 in de top 10 van grootste hotelmerken in Nederland, het internationale Best Western, heeft wel beduidend minder veel hotelkamers dan nummer 1 en nummer 2.

Bron: Horwarth HTL

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief