“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



Horeca onder vuur op Wereld Water Dag

Op 22 maart was het internationale Wereld Water Dag. Hoewel de (toekomstige) problemen van water wereld omvattend en in sommige gevallen van levensbelang zijn wordt het belang van gratis water in de horeca uitgemeten. Ik verwijs u naar onderstaand artikel:

 

De horeca moet gasten die dat willen, liefst gratis kraanwater aanbieden. Restaurants moeten stoppen met de gewoonte om alleen duur flessenwater te serveren aan gasten die water willen drinken, bijvoorbeeld bij hun maaltijd. Dat is in Nederland een speerpunt tijdens de viering van de internationale Wereld Water Dag vandaag.

Restaurants en andere horecagelegenheden in Zwolle, waar de landelijke Water4Daagse wordt gehouden, geven vandaag en morgen het goede voorbeeld. Zij vragen een klein bedrag voor een karaf kraanwater en geven dat aan het netwerk Join the Pipe, dat drinkwaterprojecten in Afrika steunt.

Vandaag wordt ook een app gelanceerd waarop gasten kunnen melden of ze in een restaurant kraanwater konden krijgen, dan wel verplicht een dure fles moesten bestellen. Ook kunnen ze aangeven wat ze van de service vonden. De organisatie KRNWTR stelt dat flessenwater 325 maal duurder is dan kraanwater. In Nederland moet kraanwater aan veel meer eisen voldoen dan flessenwater.

Nederland is dit jaar gastland voor de Wereld Water Dag. In het hele land zijn allerlei wateractiviteiten, uiteenlopend van een slokje grachtenwater drinken tot aan meelopen met een muskustrattenvanger van een waterschap.

Vorig jaar zei GroenLinks in de Tweede Kamer al dat horecagelegenheden gratis kraanwater moeten schenken. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zei toen dat plan ‘oneigenlijke politieke bemoeienis’ te vinden. ‘Een onzalig idee. Laat de bedrijfsvoering aan de ondernemers over. Zij moeten zelf kunnen beslissen of ze geld vragen voor water of niet’, aldus KHN toen.

Volgens een woordvoerder van de brancheorganisatie zijn er veel horecaondernemers die al gratis kraanwater schenken als klanten daarom vragen, maar sommigen doen dat weer niet. Het is volgens KHN ook de consument die zelf besluit naar welk café of restaurant hij of zij gaat. ‘Daar zou de politiek zich niet mee willen en moeten bemoeien.’

Door: redactie© Thinkstock.22-3-13 – 09:44 bron: ANP

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief