“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



Horeca laat in 2015 sterkste omzetgroei in jaren zien; branche profiteert van economie

Horeca – De horecabranche in Nederland liet in 2015 de sterkste omzetgroei in jaren zien. Andere branches liet het hierbij duidelijk achter zich. Horecabedrijven profiteerden van de aantrekkende economie, een grotere stroom toeristen en de groeiende koopkracht bij consumenten.

Dit blijkt uit cijfers uit het SRA-Sectorrapport ‘Branches in Zicht 2016’. Volgens SRA schakelt het herstel in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf naar een hogere versnelling. In 2015 steeg de omzet gemiddeld met 5%, tegen 4% in 2014. De sectoren die het met name goed doen zijn de horeca en de bouwsector. De omzetgroei in de horeca kwam in 2015 gemiddeld uit op 10%, tegen 4% een jaar eerder. De winst steeg gemiddeld met 38%, bij een relatief forse toename van de bedrijfskosten. De huisvestingskosten stegen met bijna 10%, terwijl deze in 2014 waren gedaald. De personeelskosten liepen met 8% op. Het eigen vermogen nam met gemiddeld bijna 30% toe.

Verwachting
SRA verwacht dat ook 2016 een goed jaar voor de horeca zal worden. Horecaondernemers gaan uit van een verdere stijging van de omzet en de winst en willen ook weer meer gaan investeren. Ze zien echter ook beren op de weg. De concurrentie is stevig, ook van bedrijven uit andere sectoren. Meeste concurrentie wordt verwacht van horecavoorzieningen in winkels en supermarkten die eten thuisbezorgen. Sommige horecaondernemers zetten daarom in op scherpe prijzen en schaalgrootte. Aan de andere kant van de markt zal het juist steeds meer gaan om een persoonlijk en onderscheidend aanbod ten opzichte van de concurrentie, aldus SRA.

Winst
Ondanks een toename van de bedrijfskosten met gemiddeld 2% kwam de winst voor het mkb als geheel 30% hoger uit dan een jaar eerder. Ondernemers in de noordelijke provincies presteerden hierbij beter dan de rest van Nederland. Volgens SRA zit het Nederlandse bedrijfsleven op alle fronten in de lift. Voor het tweede jaar op rij kwamen er over de hele linie positieve cijfers uit de bus. Zo blijkt dat de omzet bij 58% van de mkb-ondernemers is gegroeid of in elk geval gelijk is gebleven en dat de winstgevendheid per saldo verder is verbeterd. Wel zijn de verschillen tussen de branches behoorlijk: de horeca en de bouw deden het relatief goed, terwijl de zorgsector en specialistische zakelijke dienstverleners achterbleven.
SRA is een netwerk van 370 zelfstandige Nederlandse accountantskantoren met 900 vestigingen. Meer dan 50% van het mkb is klant bij een SRA-kantoor. SRA werkt samen met andere organisaties zoals MKB Nederland en de overheid.

Bron: SRA/@FoodClicks
Auteur: Paul Peter Blonk

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief