“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



Horeca blijft onder vuur liggen!

Recent verscheen in Misset Horeca onderstaand artikel:

Volgend jaar valt er voor het eerst weer wat groei te verwachten voor de Nederlandse horeca, maar het herstel in de sector blijft ver achter lopen op het algehele economisch herstel. Dat stelt het economisch bureau van ING in zijn kwartaalbericht horeca dat woensdag is gepubliceerd.

Waar de horeca in goede economische tijden gelijke tred hield met de algemene ontwikkelingen, was de crisis in de horeca al in 2008 voelbaar en laat het herstel dit jaar in ieder geval nog op zich wachten. De omzetontwikkeling blijft dit jaar dan ook negatief, verwacht ING.
Op basis van toenemend consumentenvertrouwen realiseert de horeca in 2011 naar verwachting een volumegroei van een half procent.

Alleen bij de hotels is op het moment een opwaartse trend te ontdekken, dankzij meer bezoek van buitenlandse gasten. Opmerkelijk daarbij is dat Rotterdamse hotels juist groei realiseren door binnenlandse bezoekers.
Cafés kunnen de terugloop in omzet nog enigszins goedmaken door de prijzen te verhogen. ‘Voor restaurants zijn prijsstijgingen nauwelijks compensatie voor de teruglopende tafelbezetting’,
Ondanks prijsstijgingen komt de horeca als geheel dit jaar niet boven het omzetniveau van 2006 uit. Wisten cafetaria’s en fastfoodrestaurants vorig jaar de voeten nog droog te houden; in het eerste halfjaar van 2010 kwam daar een eind aan. Restaurants zijn het dit jaar nog slechter gaan doen en ING verwacht dat deze sector het dieptepunt pas volgend jaar voorbij ziet komen.

En wat doe je dan als horecaondernemer?

Je kunt het nieuwe jaar natuurlijk gewoon over je heen laten komen. Je ziet dan vanzelf wel wat er gaat gebeuren. Wie weet valt het allemaal mee………!
Je kunt echter ook besluiten om zo tegen het einde van het jaar eens stil te staan bij je eigen positie en te evalueren hoe je er nu echt voor staat.

Dat het volgend jaar niet makkelijker wordt staat als een paal boven water:

  • Aanhoudend consumentenwantrouwen
  • Oplopende inflatie met te verwachten rentestijgingen
  • Moeilijk of niet te verkrijgen bedrijfsfinancieringen
  • Toenemende concurrentie uit andere sectoren
  • Etc.

Kortom;  tijd om in actie te komen.

AWHoreca Adviseurs kan u hierbij helpen.

Wij halen niet de kastanjes voor u uit het vuur. Wel helpen we u inzicht te krijgen in uw positie en ontwikkelen samen met u een strategie om in 2011 een zo goed mogelijk rendement te realiseren.
Bel voor een vrijblijvend gesprek met Koert van de Weerd op 033-4600640 of mail naar kvdweerd@awhm.nl

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief