“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



Het luchtledige

De waarde van een bedrijf, los gezien van de waarde van het pand, wordt nog vaak geassocieerd met gebakken lucht. De waarde van een bedrijf zoals hier omschreven bestaat uit de inventaris en de “goodwill”. Ondanks het feit dat het thema van deze nieuwsbrief lucht is moeten we van deze term af. Eerst maar even de definities:

Onder lucht worden de samengestelde gassen verstaan waarin wij op aarde leven. De term gebakken hoeft aan u als horeca geïnteresseerde niet te worden uitgelegd. Gebakken lucht is alles wat iemand zegt of doet die overdrijft.

Een term die voor een bedrijf veel belangrijker is is waarde, wat betekent dat eigenlijk? Het begrip waarde wordt gebruikt in twee betekenissen:

  • objectief, een getal dat kan worden toegekend aan een eigenschap van een zaak;
  • subjectief, de beoordeling van een zaak door een persoon.

Hoewel de waarde van een bedrijf meetbaar is en dus objectief zou kunnen zijn is er in de waardering altijd iets subjectiefs. Iedere potentiële koper maakt zijn eigen afwegingen en komt hierbij tot een conclusie. Als u een professional om de waarde van een bedrijf vraagt is het echter belangrijk dat hij dit kan doen aan de hand van meetbare criteria. Meetbaar zijn in ieder geval de aanwezige inventaris en de staat waarin die verkeert, de voorliggende jaarcijfers en de toekomstmogelijkheden. Wanneer met deze aspecten rekening wordt gehouden  wordt voorkomen dat er in het luchtledige wordt gepraat en dat men iets gebakken lucht kan noemen.

Wanneer de kou uit de lucht is kan men kijken of er bij partijen ruimte en bereidwilligheid is om tot overeenstemming van de prijs te komen.

Dorus Helsen
AWHoreca Makelaars

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief