“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



De opkomst van franchise formules

In tijden van economisch zwaar weer zie je het vaker: het aantal starters neemt toe door de onzekerheid of de baan die men heeft – of wil – wel beschikbaar blijft.

Het starten van een bedrijf kan door de overname van een bestaand bedrijf of door het aanhuren van een casco-ruimte en deze geschikt te maken voor het beoogde concept. Voor beide opties is een investering nodig, die in de huidige tijd bijna niet meer wordt gefinancierd door de banken, tenzij er voldoende eigen geld is of indien men een bedrijf start/overneemt dat zich al bewezen heeft.

Hier komt de groei van de franchiseformules om de hoek kijken, een formule met een goede naam en bewezen concept is aantrekkelijker te financieren dan een geheel nieuw, zichzelf nog niet bewezen, concept.

Met name in de fastfood: McDonalds, Burger King, Subway en KFC is de groei aantoonbaar en is men naarstig op zoek naar geschikte locaties. Maar ook in de koffiezaken, zoals Starbucks of Coffee Company, is er een duidelijke groei en behoefte aan nieuwe locaties. Blijft het daarbij? Nou nee, er is een hele duidelijke nieuwe trend in de restaurant-formules te zien: Vapiano, Happy Italy, Sumo, Shabu-Shabu en Wagamama. Grote restaurants met aantoonbaar goed draaiende en gewilde formules, die met een all-you-can-eat concept of een vaste menuprijs en goede kwaliteit, dagvers eten aanbieden.

Nadat de winkelstraten van alle steden een vast stramien hebben gekregen door de ontwikkeling van winkelformules (Blokker, Kruidvat, We, Footlocker et cetera), is er nu een vast stramien van horecabedrijven naast elkaar op locaties waar een nieuwe ontwikkelingen plaatsvindt. Gezien het succes en de huurprijzen die men realiseert is dit voor ontwikkelaars, beleggers en horeca-exploitanten een gewenste ontwikkeling. Men heeft ooit gedacht een foodcourt of -strip geforceerd te kunnen ontwikkelen. Dat is toen niet gelukt; het ontwikkelt zich nu natuurlijk.

De horeca-ondernemer, die vasthoudt aan zijn vakmanschap, ziet het met lede ogen aan. Sommigen gaan mee in deze ontwikkeling en bieden 3 gangen menu’s aan voor vaste prijzen. In eetcafé’s zijn al driegangen menu’s voor rond de 10 euro te krijgen.

Gelukkig zijn er nog voldoende ondernemers die geloof hebben in een persoonlijke aanpak en uitgaan van hun eigen concept en kracht. Gasten waarderen dat en zullen deze ondernemers blijven bezoeken.

Uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel is gebleken dat starters die een bedrijf overnamen succesvoller waren dan die een nieuw bedrijf opzetten.

De overnameprijzen van de restaurants zijn de afgelopen jaren gedaald door de daling van de factoren en het rendement. Er zijn dus goede kansen voor starters en ondernemers, die hun ziel en zaligheid in hun eigen bedrijf willen leggen.

Lukas Arends BRE RT

Makelaar-taxateur in horecabedrijven

 

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief