“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



Consument haalt voorzichtig hand van de knip, maar niet in de horeca

Met uitzondering van de horeca, zien de meeste sectoren de consument langzaam maar zeker de hand van de knip halen. Bedrijven verkopen zeker zo goed als eind 2009, zo niet beter. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Financieele Dagblad.

De ACD Hyundai-autodealer uit Delft heeft in de eerste drie weken van 2010 zelfs al 15% meer occasions verkocht dan in het laatste kwartaal van 2009. ‘Het vertrouwen neemt weer toe. En mensen zijn na anderhalf jaar de crisispraat ook wel een beetje moe. Ze willen weer eens iets moois kopen’, zegt eigenaar Dolf Nowee.

De verkoop van nieuwe auto’s stijgt nog niet, maar Nowee ziet de belangstelling al wel toenemen: ‘Er komen weer mensen de zaak binnen om te kijken.’

Ook bij elektronicahandel Correct in Rotterdam loopt de verkoop de laatste weken goed, zegt directeur Kitty de Jong. Ze hoopt dat er geen sprake is van een tijdelijke inhaalslag. ‘De champagne trekken we nog niet open. In december hebben we door de sneeuw een hele week gemist. Mensen moeten toch hun apparaten kopen.’

Franklin van Blijdesteijn, eigenaar van een grote kledingzaak in Tiel, kwalificeert de eerste drie weken van januari als ‘fantastisch’. Hij heeft 42% meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar en 6% meer dan in de eerste drie weken van 2008. De truc is volgens hem om met vernieuwing te komen. ‘Als er nieuwe dingen te kopen zijn, dan willen mensen wel. Je moet hebberigheid kweken.’

In de horeca moeten de eerste lichtpuntjes nog komen. Grand Hotel Karel V uit Utrecht zegt nu slechter te draaien dan vorig jaar. Maar de reisbranche is weer voorzichtig positief. De consument begint enthousiaster te boeken. D-reizen scoort nu volgens directeur Steven Nieuwenhuijzen zo’n 10% beter dan vorig jaar. ‘Toch heb ik niet het gevoel dat het vertrouwen echt terug is. Mensen letten nog steeds erg op de prijzen en zijn nog terughoudend met weekendtripjes. Het gaat nog wel even duren tot we op het niveau van 2008 zitten.’

De Volkswagenimporteur van Nederland verwacht dat de verkoop in de gehele autobranche iets zal toenemen, van 390.000 in 2009 naar rond de 400.000 eind 2010. Dat is nog aanzienlijk lager dan in de jaren voor de crisis. In 2008 werden in totaal 480.000 auto’s verkocht. Volgens woordvoerder Jacques Geijsen is er vooral beweging op de markt van de auto’s die fiscaal voordeel opleveren. Hij doelt op de auto’s met lagere CO2-uitstoot, waarvoor zakelijke rijders maar 14% of 20% bijtelling hoeven te betalen in plaats van 25%. ‘Zakelijke rijders duiken op deze auto’s. Dat zal nog wel zo blijven in 2010′, aldus Geijsen. Niet iedereen binnen de autosector is positief. Volgens branchevereniging Bovag is van groei nog geen sprake. De verwachting is dat in 2010 hetzelfde aantal auto’s wordt verkocht als in 2009.

De reisbranche verwacht voor 2010 stabilisatie. TUI, het grootste reisbedrijf van Nederland, voorziet dat de daling in de reisbranche over 2009 niet verder doorzet. Mensen zullen volgens bestuursvoorzitter Steven van den Heijden net als vorig jaar voor goedkopere reizen gaan.

Ook denkt Van den Heijden dat de trend om zo laat mogelijk te boeken voorlopig nog wel aanhoudt. ‘De helft van de reizen naar de Antillen wordt tegenwoordig drie weken voor vertrek geboekt.’

In de horeca lijken de eerste tekenen van herstel nog op zich te laten wachten. Restaurant Beluga uit Maastricht moet voorlopig nog zijn best doen om het hoofd boven water te houden. ‘Het is allemaal net aan. We moeten er catering bij doen om rond te komen’, zegt eigenaar Hans van Wolden.

Het nieuwe jaar brengt tot nu toe volgens Van Wolden ook weinig goeds. Hij ziet de omzet juist teruglopen. ‘Als dit nog een halfjaar doorgaat, ga ik het niet redden.’ Toch is restauranteigenaar Van Wolden niet van plan om bij de pakken neer te zitten. ‘Het trekt wel weer bij. Als de zon gaat schijnen, gaan mensen wel weer meer uitgeven.’

Elektronicazaken hebben hun hoop op goede omzetcijfers dit jaar op het WK voetbal gevestigd. In de weken voor het WK stijgt de verkoop van tv’s doorgaans fors. ‘Het gaat niet eens altijd om grote tv’s, mensen willen gewoon graag een nieuwe tv’, zegt Kitty de Jong van elektronicazaak Correct. Ook Sharp Electronics Benelux verwacht groei tot aan het WK.

Bron: Het Financieele Dagblad

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief