De hotelbranche kan dit jaar opnieuw meer gasten verwachten. De omzet groeit daardoor naar verwachting met 4 procent. ABN Amro voorspelt dat het aantal binnenlandse toeristen dit jaar met ruim 1 procent zal stijgen. Vorig jaar daalde dit aandeel nog met 1 procent.
De bank verwacht deze groei vanwege de toenemende koopkracht van mensen met lagere inkomens. Deze groep kiest relatief vaker voor een vakantie in Nederland.
In 2015 boekte de hotelbranche al een omzetgroei van 6,1 procent. Die groei zat vooral in het inkomend toerisme. Er kwamen vorig jaar 7 procent meer buitenlandse toeristen naar Nederland. Zij gaan vooral naar de kustgebieden en Amsterdam. Het inkomend toerisme in Amsterdam is sinds 2009 al met 50 procent toegenomen.
Uit gegevens van de bank blijkt verder dat Nederlanders steeds vaker kiezen voor een hotel in plaats van een overnachting op een camping. Vorig jaar brachten Nederlanders zo’n 30 procent van de binnenlandse overnachtingen door in een hotel. Een kwart daarvan is doorgebracht op een camping. Tien jaar geleden was dit nog andersom.
Reisbranche
Verder denkt de bank dat de marges in de reisbranche verder onder druk komen te staan. De bank voorziet voor deze branche nog wel een omzetgroei van 1,5 procent. De vooruitzichten voor 2016 zijn “gematigd positief”.
Hoewel Nederlanders weer meer op vakantie gaan, leidt dit niet meteen tot flink meer omzet voor de reisbranche. “De hoge concurrentie en prijsbewustheid bij consumenten leiden tot structureel lage marges in de reisbranche. De reismarkt is namelijk een verzadigde markt, beperkt door het aantal vakantiedagen waar consumenten over kunnen beschikken.”
Verder heeft de branche last van de onrust in het Midden-Oosten en Turkije. Zo nam het aantal pakketreizen naar Turkije vorig jaar al af met 11,5 procent. “Voor touroperators kan dit tot problemen leiden als zij al veel accommodaties en tickets vooruit hebben geboekt.”
Verder zorgt de drukte rondom vakanties voor prijsstijgingen. Dit maakt het voor touroperators lastiger om hun marges op peil te houden.
Restaurants
Niet alleen hotels, maar ook restaurants zullen profiteren van het economisch herstel, de verwachte toename in koopkracht (2,3 procent) en het groeiende consumentenvertrouwen.
ABN Amro gaat uit van een omzetgroei van 6 procent. In 2015 groeide de omzet nog met 7,3 procent.
Dit kwam vooral doordat restaurants meer consumpties hebben verkocht. De prijzen zijn met slechts 1,2 procent gestegen. Het was de kleinste prijsstijging sinds 1998.
Bron: www.nu.nl