“Om de waarde te bepalen moet men de inhoud kennen”



2009, een jaar om niet snel te vergeten….

2009bNog nooit heb ik een jaar zo snel en zo heftig beleefd als het jaar 2009, wat is er veel gebeurd en wat zijn alle heilige huisjes die er waren omver gekegeld. Ik hoef u niet op te sommen wat er gebeurd is, want daar is in de media voldoende aandacht aan gegeven.


Wat de gevolgen voor de horeca en met name de gevolgen voor de waarde en de verkoopbaarheid van horecabedrijven zijn? Mijn gevoel zegt: als u niet hoeft te verkopen, blijf lekker zitten waar je zit! Hou de kosten laag, maak gebruik van acties, promoot je bedrijf via plaatselijke media en verwen je vaste gasten.
Waarom? Nou, ik merk dat er wel aandacht is om bedrijven te kopen, maar er worden (te) weinig overnames gefinancierd door de banken. Als er overnames plaatsvinden heeft de verkopende partij een belangrijk deel van de financiering op zich genomen. Dat moet je natuurlijk wel kunnen als verkoper, want naast een fiscaal aspect zal ook de financier van verkoper aankloppen en aflossing eisen als de onderneming gestaakt wordt.
Als er verkocht moet worden zijn er kopers in de markt die willen kopen, die kopers zijn wel op zoek naar koopjes en zullen alleen kopen voor een lager bedrag dan de “normale” marktwaarde, c.q. opbrengst.

Daarom is het een goede tijd om eens kritisch naar uw eigen bedrijf te kijken of te laten kijken. Licht het concept eens door, doe een sterkte/zwakte analyse en kijk naar kansen en bedreigingen in de markt. Laat de marges beoordelen, kijk naar alle personeelsovereenkomsten, naar de contracten en voorwaarden van leveranciers, neem de map van onderhoudscontracten door en laat uw bedrijf nu al verkoopklaar maken voor de toekomst. AWHoreca Adviseurs wil u daar natuurlijk graag bij helpen, we hebben een product: SVP (Scan, Verken en Plan) waarbij u bij de hand genomen wordt. Wilt u een actievere begeleiding, kunnen we interim management verzorgen.

Zo kunt u de eerste helft van 2010 doorkomen en overleven, ik ben bang dat het laatste het belangrijkste is voor velen onder ons. Algemeen wordt verwacht dat pas na de zomer 2010 het echte herstel ingezet gaat worden, de gevolgen daarvan laten zich in de horeca pas weer later zien.

KerstLaten we genieten van de komende decembermaand met gezin, familie en vrienden, met lekker eten en gezelligheid!
Met veel kaarslicht, reflectie en die kist wijn die al te lang in de kelder ligt!

Goede en fijne decembermaand, wees voorzichtig met vuurwerk.

Lukas Arends

Horecamakelaars in heel Nederland

Berjan van de Weerd


Bekijk profiel

Koert van de Weerd


Bekijk profiel

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Aanmelden nieuwsbrief